Naiseuden paineita

Alushousujen pop-up installaation jälkeen olen käynyt monia mielenkiintoisia keskusteluja kehosta ja naiseudesta, naiseksi kasvamisesta sekä paineista, joita naiseus aiheuttaa. Samoin feminismi on puhuttanut paljon.

En tiedä missä vaiheessa feminismin merkitys on muuttunut ihmisten mielissä miesvihaksi? Olen keskustellut useiden ihmisten kanssa kulttuurin vaikutuksesta ja muutoksesta sekä kehityksestä. Monet ovat kokeneet, että pohtiessani naisen asemaa ja ulkonäköpaineita, syytän aiheesta miehiä.

Mietin tätä paljon, miksi monet miehet kokevat tällaisen keskustelun uhkaavana? Onko näiden miesten ajatus se, että vain miehet vaikuttavat kulttuuriin? Kyllähän naiset ylläpitävät sukupuolirooleja ja vaikuttavat kulttuuriin ja sen kehitykseen yhtälailla kuin miehetkin.

Me kaikki ihmiset teemme kulttuurin, sukupuolesta riippumatta.

Minun parhaat ystäväni ovat miehiä. Olen aina elänyt miesten keskellä ja kasvoin veljeni ja hänen ystäviensä kanssa. Ehkä siksi olen suorapuheinen ja huumorini on ronskia. En tiedä. En ole koskaan kokenut, että siinä olisi mitään outoa tai että sitä pitäisi edes miettiä. Minä pidän miehistä, pidän myös naisista. En voi sanoa pitäväni kaikista ihmisistä, harvalle se on edes mahdollista. Mutta haluan silti ajaa tasa-arvon ja naisten asiaa sekä keskinäistä rakkautta ja elämää ilman vihaa.

Yhtälailla minä suutun naisille, jotka kokevat esim. kotiäitiyden ainoana naisen tehtävänä. Sen sijaan, mikäli kyseessä on valinta, eikä velvoittava tehtävä, tuen tätä valintaa. Minusta jokainen saa tehdä elämällään mitä haluaa, se on meille siksi annettu. Ja kun itse olen sitä mieltä, toivon, että muutkin olisivat.

Toivon siis, että meillä kaikilla olisi mahdollisuus ja oikeus käyttää elämämme juuri niin kuin haluamme. Täysin ilman jatkuvaa arvostelua, painetta tai taistelua.

Minusta on ihanaa, että ihmiset ovat erilaisia. Ja miten muuten kehittyisimme ihmisenä, jos emme oppisi toisiltamme? Hassua siis, miksi aina yritämme muuttaa toisiamme. Ajatus on paradoksaalinen. Haluaisinhan itsekin muuttaa ihmiset suvaitsevaisiksi ja hyväksyviksi, koska olen itse sitä mieltä, että se helpottaa kaikkien elämää.

On arvokasta ja ihanaa, että olen saanut keskustella kymmenien erilaisten ihmisten kanssa tasa-arvosta. Se auttaa myös minua ymmärtämään miksi toiset eivät halua sellaista. Se auttaa ymmärtämään, miten feminismin voi kokea niin eri tavoin. Se auttaa ymmärtämään, mitä tasa-arvo kenellekin tarkoittaa ja miten ylipäätään näemme maailman toimivan.

<3 Minttu

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Naiseus ja Hedelmät

Alushousuinstallaatio

ei vielä kyläilyä, eihän?