ei vielä kyläilyä, eihän?


Olen ollut huomaavinani, että koronan pelko alkaa hälvetä. Monelle poikkeusoloista on tullut uusi normaali. Kauppaan mennään porukalla ja monet kokoontuvat ystävien luokse, käyvät piknikillä tai nuotiopaikoilla ja vierailevat jo vanhempiensa ja isovanhempiensa luona.

Itsellänikin totaalinen eristäytyminen on väljentynyt. 8 viikon aikana olen tavannut noin 11 ihmistä, joista suurin osa on työn kautta pakollisia kontakteja. Heidän kanssaan olemme tavanneet ulkona ja olleet toisistamme kaukana.

Kaikkien kohtaamisten aikana olen varautunut pahimpaan, desinfioinut itseni ja tavarani, pessyt kädet kuiviksi ja huolehtinut turvaväleistä.
Edelleenkään en menisi itse kenenkään luokse kylään, kauppaan en mene, en haluaisi olla sisätiloissa muiden kuin perheenjäsenten kanssa.
Välillä hirvittää ajatus siitä, että korona ei ole vielä ohi mutta suuri osa käyttäytyy, kuin se olisi.

Median viestit ovat ristiriitaisia, niitä on vaikea tulkita. Otsikoissa on tilaa jo poliittiselle pelille ja syyllisten etsinnälle.
En tiedä miksi etsitään syyllisiä, sillä minun mielestäni kriisi on hoidettu hyvin. Aina tällaisessa tilanteessa tulee jotakin mokia, elämässä tulee mokia, ne pitää vaan hoitaa ja selvittää. Ei minun mielestäni ole tärkeintä saada selville mikä oli kenenkin vika.

Eri maiden uutisointia seuratessani, olen entistä onnellisempi meidän kulttuuristamme. Minusta suomalaisuus on aika hienoa. Meillä ollaan hillittyjä, asiallisia ja järkeviä. Pääasiassa keskitytään oikeisiin asioihin ja vaikka mielipide-erot olisivat suuria, yhteistyötä tehdään kaikkien tahojen kanssa.
Minusta tämän vuoden aikana poliittinen ilmapiiri on miellyttävä. On miellyttävää ja turvallista olla suomalainen. En ole koskaan aiemmin ajattelut asiaa, olen vain elänyt täällä ja kauhistellut eräiden tahojen toimintaa. Mutta nyt on hyvä. Ensimmäistä kertaa vuosiin, on hyvä.

Kyllä me tästä selvitään, niin talouskriisistä kuin koronastakin.
Kunhan vielä toistaiseksi muistetaan, ettei kokoonnuta, treffailla tai tavata ilman asiallista suojautumista.

Minä ainakin olen palannut elämän perusasioiden ääreen. Miten paljon saa aikaan, kun ei ole kiire ja miten hyvältä tuntuu, kun on aikaa ajatuksille. Ja kissoille <3

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Naiseus ja Hedelmät

Alushousuinstallaatio